الخميس، 21 أغسطس 2008

حب الجامعه جد ولا هزاااااااااااااااااااااااااار ؟؟؟؟ ادخل بسرعه


البدايــــــــــــــــــــــــــــة
الولــــد: انا معجب بيكى جدا من اول مره شوفتك فيها وبصراحه بقى
يسكت ويبص فى الارض ويتنهد جاااااااامد ويقولها وبصراحه كده بحبك
البنـــــــت : وشها يحمر وتكسف كده وتقوله وانا كمان
بس كده وتبتدى اجزاء الفيلم العربى
اول سنه
كل شويه مكالمات ومسدات ومسجات بقى وبحبك وحشتينى وحسين الجسمى بقى وايه اجمد كلام واجمد هدايا واحلى خروجات وفسح وعزومات وعيشه ايه جاااااااااااااااااامده جدااااااااااااااااااااااااا
تانى سنه
يخفف هو من ناحيته شويه والبنت تفتكر انه بيتقل عليها يا عينى وتجرى وراه هى وكل شويه مكالمات وانا يالى بحبك وحدى انا ونانسى عجرم بقى وايه جو رومانسى جامد
تالت سنه
خناقاااااااااااااااااااااااات خناقااااااااااااااااااااااااااات على كل حاجه واى حاجه وده طبعا بيبقى تمهيد للى هيحصل بعد كده
رابع سنه
خلاص بقى هيتخرجوا وابتدت توجع دماغه
البنـــت:هتيجى تقابل بابا بقى احنا خلاص كلها شهر ونتخرج لازم تكون علاقتنا رسمى
الولـــد:يضحك اوووى ويقولها رسمى ايه ياماما هو انتى فاكره انى هاتجوزك ولا ايه انا عمرى ما افكر اتجوز واحده مشيت معاها وخرجت معاها ايوه احنا عشنا ايام حلوه جداااا انا اتبسط بيها وانتى كمان لس جواز لا انا مقدرش استامنك على بيتى واسمى انا ايش عرفنى انتى ممكن تعملى كده مع غيرى وابقى انا نايم على ودانى زى اهلك وتوته توته خلصت الحدوته اللى فى البيت
ايه رايكم طبعا مش كل العلاقات بس معظمها كده ينتهى بالفشل هستنى ردودكم وياريت التوبيك يعجبكم

هناك 21 تعليقًا:

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

مدونه حلوه بجد

كلامك ده بيحصل كتير فعلا
بس و الله مش كله بيبقى كده

تحياتي ليكي

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك يقول...

هاى اسير حبيبتى ازيك ؟ عامل ايه ؟ يارب تكون بخير يارب ؟ ميرسى يا عسل ع كلامك . بس ساعات الكلام دة بيحصل وساعات لا بس مش ف كل الااوقات
سلامى لك

كريم بهي يقول...

مريم المنصورية
اولا مبروووك مدونتك الرائعة البارعة كما هو واضح فى رسم شخصية يبدو عليها القضية
اقصد انك تبحثين فى قضية تهمك فعلا

اعلم ان كل بنات المنصورة يتمتعون بجمال خلاق يميزهم عن غيرهم
ولكن من قال لك ان كل الشباب الجامعيين يفكرون بهذا المنطق ... فهل انا مثلا وانا جامعي بالطبع لا سيدتى الجميلة
الحب ليش مشروع جواز اولا ولكن ربما يبتدي بالزواج مثلا او ينتهي به ولكن هو حب خالص لذاته اولا واخيرا

لا اعرف هل تلومين الشباب على الزواج ام للحب ام لماذا ؟

صدقينى الحب كتاب مقدس لا يجب ان نعبث لو قرأتى اشعاري ستعلمين اننى ادافع بسيف كلماتى عن نفس قضيتك بشكل اكبر هو جعل الحب اولا برغم الظروف السيئة التى تحاوطنا
لابد ان نصدق الحب ونترك القدر للزوراج او الارتباط انا لا اشجع الشباب على التكاسل او الللعب بمشاعر الاخرين ولكن انا ايضا شاب واعرف الظروف وعندي من القصص ما يملأ المحيط عن قصص الحب



لكن عجبنى اوى انك اتخذتى منطق الحب فى مدونتك السمراء اللليلية فكلماتك فيها نجوم وانتى القمر يا بدر النصورة او قمر المنصورة
هكذا سأسميكي قمر المنصورة

تحياتى لمدونتك واهلا بك بيبننا نحن المدونين
وتحياتى لقبك ولا تتشائمين اجعلى الحب صفحة ببيضاء خالية من الشوائب


الشاعر كريم بهي
امنياتى الوردية واعتبرينى اول واحد فى طابور المعجبين بك وبمدونتك

عبدالله جميل يقول...

هو موضوع كبير ومش مهم فى نفس الوقت لان مفيش حاجه اسمها حب فى الجامعه لان هيبقى حب ناقص معظم شروطه الاساسيه بس انتى شكلك انسانه جميله وتقبلى مرورى

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك يقول...

السلام عليكم : ف البدايه احب ارحب بكم كلكم وبصراحه عجبنى كلامكم . حلو اوى ميرسى يا كريم ع كلامك الحلو دة وبجد انت فعلا شاعر ويارب متحرمانش من تعليقاتك دى . وبشكر عبدالله ع تعليقه. الموضوع دة فعلا كلنا بنفكر فيه وانا حبيت انزله ع المدونه عشان كله يقول رأيه وسلامى لكم بكل خير

SASO يقول...

فعلا يا قمر ده بيحصل فى اوقات كتير

ربنا يهدى شباب المسلمين جميعاً.

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك يقول...

ميرسى يا جميل ع تعلقيك ده وبجد انتى مدونتك جميله اوى وميرسى ع ردك

ابراهيم يقول...

كلام جميل وبسيط وسهل ولكن الحب والزواج مرادفان لابد منهم ولكن تختلف الطريقة
ادعوكي لزيارة مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا

اسيره الحزن يقول...

هااااااااااااااااااى انا اسيره الحزن احب اقوللك راييى بالموضوع انا على ما اعتقد انا احنا البنات احاسيسنا قويه جدا ونقدر نعرف اللى قدامنا ده اذاكان بيحبنا او لا وعموما انا لو فى مكانها كنت عملتلو اختباراااات كتييييييييييييييير فى ال4 سنين دول وطبعا فى الاخر قلبى هو اللى هيدلنى وهاعمل حاجات كتيره تانيه اولها طبعا استخاره ربنا واحب اقول لكل بنت ماتتخدعش بسهووووووله لانو مافيش حد يستاهل الاحاسيس دى غير اللى قلبك يختارو وفى النهايه احب اقوللك انو كلامك جميل واستمرررررررررررررى

Unknown يقول...

صديقتى اسمحيلى ان اوافقك

يمكن أكتر من 90 فى الميه من قصص الحب

فى الجامعه بتكون فاشله ونهايتها ذكرى

مؤلمه , قليل جدا هو اللى بينتهى نهايه

سعيده , مش هقول خيانه أو غش بس يمكن

لان الواحد مننا بيتغير ذوقه كل خمس

أو ست سنوات يعنى واحنا اطفال كنا بنحب حاجات مختلفه عن اللى بنحبها
دا الوقتى والعكس
على فكره انا قريت بحث فى جامعه كاليفورنيا الامريكيه ان الحب لا يدوم
اكثر من اربع سنوات مع العلاقات الحميمه
يمكن احنا اللى فاهمين الحب غلط ؟؟؟؟

تحياتى وتقبلى مروى الاول من هنا

د \ ابن النيل

thenileson.jeeran.com/profile

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك يقول...

ألسلام عليكم : يارب تكونوا بخير دايما يارب احب اقول ان فعلا 90% من حب الجامعه مش بيستمر مش عارفه ليه ؟ يمكن عشان بيتغير ؟ يمكن . بس ف علاقات بتستمر والله بقى حسب شخصيه اللى بحبه . ف واحد يقول ابدا مش اتجوز واحده مشيت معاها ودة طبعا تفكير غلط
طيب فيها ايه لما تتجوزها ؟
يعنى عشان هى حبيتك يبقى دى اخرتها .
بس احب اقولكم يا بنات مفيش بنت تأمن لاى حد . لان فعلا بيغدروا بينا ساعات والعكس
واشكرا ع التعليقات الجميله دى

not crazy يقول...

كلام صريح جدا
ومش هقول اكتر من انه واقعى فعلا

Gharam elsawy يقول...

اشكرك اولا على التعليق فى مدونتى الاسرار
والحقيقة ان مدونتك مميزة فى اكثر من جانب
اولا فى اختيار اسمها
ثانيا فى الاصرار على طرح موضوع يهم الشباب فى سنك
ثالثا : يبدو لى انك رومانسية حالمة وفى نفس الوقت متسرعة فى اتخاذ قراراتك
على كل حال انا سعيد بك لاننى من المنصورة ايضا وان كنت اقيم فى القاهرة منذ 15عاما تقريبا

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك يقول...

اولا احب اقول لحضرتك المدونه نورت بيك والله
:.وميرسى على تعليق حضرتك الجميل دة
والله المنصورة يزدها شرف ان حضرتك منها ويارب مش تحرمنا من تعليقاتك الجميله دى
سلام

micheal يقول...

ههههههههههه...صوح لحد كبير
للاسف الحب في هذه المرحلة بيبقي نعظمه ماشي بنظرية اللب:كله تسالي
بس أنا عن نفسي عمري ما كنت بحب التساالي
:)
تحياتي

قلب ينبض لله يقول...

في ولاد كدا فعلا
المفروض البنت ماتعملش أي حاجه غير لما يكون في حاجة رسمي مفيش حاجه مضمونة ممكن يكونوا بيحبوا بعض بجد وبصدق بس بتحصل حاجات بتبعدهم عن بعض

دول بيبئوا مخطوبين ومكتوب كتابهم وبتتفشكل

أهم حاجة الواحد يراعي ربنا في اللي بيعمله

مدونتك جميله زيك ياقمر

سلام

عايش... ولكن !!!! يقول...

انا بقول ان دايما كل قاعده وليها شواز وبقول ان حب الجامعه بيبقى مناصفة يعنى نصه كويس ونصه مش كويس
لان معظمنا مش بيقيم العلاقه الا بالجواز فقط ومش كل قصة حب مكملتش بالجواز تبقى فاشله لان ساعات بتبقى فى ظروف بتحكم وحكاية الفشل معناها ان الواحد خرج منها ومكسبش ولا اتعلم اى حاجه
عموما محدش يقدر يحكم على حاجه الا لما يجربها
مدونتك رائعه
دمتى مبدعه
علاء

NoOR يقول...

يا مريم انتي لسه عندك 17 سنه و بتقولي كده امال لما تنقي عندك 27 هاتعملي ايه


انتي لسه ما عرفتيش الحياه في الجامعه بس هو غالبا اول سنه بتبقي صادمه

Muslima يقول...

اولا موضوعك حلو اوى
وانا حبيت اقول راى عن الموضوع دا

اولا الحب مش عيب خالص ولا المشاعر الرقيقة البريئة عيب ولا عمرها هتكون عيب

بس اللى انتى حكتيه دا هو العيب فعلا
ليه الولد او البنت يدوا لنفسكم سمحية انهم يظهروا الحب دا وبالشكل دا مع انه فى مجتماعنا وفى كل الاديان غلط

ليه الولد ميفكرش يصون البنت والبنت ليه متفكرش تصون نفسها

الحب شى جميل بس مش بالطريقة دى
ليه اخرج وابعت رسايل غرامية وكلام فى التليفون ل5 الصبح وارخص نفسى

بحبه اه زميلى اه بس كل شى له حدود ونمشى تبع اخلاقنا
ليه محبش بقلبى ونفضل محفظين على شكلنا امام الناس
واهم شى تحفظى على شكلك امامه امام اللى بتحبيه
عشان يفضل يحترمك طول عمره وتفضلى فى نظره غالية غالية اوى
ويوم ما يفكر يسيبك مش هتكونى خسرتى اى شى ولا حتى قولتى بحبك لواحد غير زوجك اللى فعلا هو يستهلها ويستاهل يكون اول واحد يتقولى له الكلمة دى ويستاهل انك تميزيه وتديله من مشاعرك

حقيقى انا شايفة ان الحب الايام دى فقد لكلمة الحب معناها الحقيقى

بحبك مش كلمة تتقال
دى مشاعر تحسسهاله وويحسها منك بس متقلهاش له غير لما يكون هو الشخص اللى يستاهل انك تقوليهالوا

وشكرا جزيلا
واسفة على إطالتى

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك يقول...

السلام عليكم : ازيكم عاملين ايه ياربتكونوا بخير سورى انا عارفه ان انا اتاخرت ف الرد شويه بس كنت تعبانه وبأذن الله هدخل مدونه كل واحد وهقول الكومنت

(green eyes) يقول...

أكيد طبعا الكلام دا هزار
اي علاقة حب صادقة ومحترمة عمرها ما بتنتهي النهاية دي
انا معظم اصحابي اللي كانوا مرتبطين في الجاامعة مجوزين دلوقتي من اللي كانوا مرتبطين بيهم وعندهم عيال كمان ربنا يكرمهم
أول عن أخر كله قسمة ونصيب

تقبلي مروري